|
2010-09-18 13:58:33, szombat
|
|
|
|
|
|
A végzetes felszállás
A következőkben a felszállás során elhangzottak olvashatóak. Az egyes események időpontjai másodperc pontossággal vannak megadva. A Megjegyzések a párbeszédek megértését hivatottak elősegíteni.
Rövidítések magyarázata:
* CDR - Commander (Parancsnok), Francis "Dick" Scobee
* PLT - Pilot (Másodpilóta), Michael J. Smith
* MS 1 - Mission Specialist 1 (Kutatóűrhajós 1), Ellison Onizuka
* MS 2 - Mission Specialist 2 (Kutatóűrhajós 2), Judith Resnik
* FD - Flight Director (Repülésirányítási igazgató), Jay Greene - A Repülésirányító csapat vezetője.
* CAPCOM - Capsule Communicator (Kapszula (űrhajó) Kapcsolattartó) - A földi személyzet azon tagja, aki a legénységgel tartja a rádiókapcsolatot.
* DPS - Data Processing Systems Engineer (Adatfeldolgozó Rendszerek Felügyelője) - A földi személyzet azon tagja, aki a földi irányítás és az űrrepülőgép közötti adat- és rádiókapcsolatot biztosító rendszereket felügyeli.
* Intercom - Intercommunication System (Belső Kommunikációs Rendszer) - Az Intercom szó jelöli az űrrepülőgép legénységének egymás között lefolytatott beszélgetéseit. A földi személyzet minden beszélgetése - a CAPCOM kivételével - egymás között folyik, ezért ott nincs külön jelezve az Intercom.
* Booster - Booster Systems Engineer (Gyorsítórakéta-rendszerek Mérnöke) - A földi személyzet azon tagja, aki a felszállás során a gyorsítórakéták működését felügyeli.
* FIDO - Flight Dynamics Officer (Repülésirányító) - A FIDO felel az űrrepülőgép repülési útvonaláért a légkörben és a Föld körüli pályán is.
* GC - Ground Controller (Földi Irányító) - Az irányítóközpont és az űrrepülőgép közötti adatkapcsolatot biztosító eszközök működéséért felelős személy.
* RSO - Range Safety Officer (Biztonsági Tiszt) - Az RSO felügyeli - többek között - a gyorsítórakéták leválása után azok repülési irányát. Ha a gyorsítórakéták a biztonsági területen kívül érnének földet, akkor az RSO távirányítással megsemmisíti azokat.
Fél perc az indulásig [szerkesztés]
T-30 másodperc: CDR: (Intercom) Még harminc másodperc.
T-25 másodperc: PLT: (Intercom) Ne felejtsd a piros gombot a fordulásnál.
Megjegyzés: A másodpilóta elővigyázatosságból emlékezteti a parancsnokot a megfelelő kommunikációs beállítások ellenőrzésére. Miután az űrrepülőgép elhagyja az indítótornyot, a rádiókapcsolatot és az irányítást a Kennedy Űrközpont átadja a houstoni Repülésirányítási Központnak (Mission Control Center).
T-23 másodperc: CDR: (Intercom) Nem fogom, nagyon köszi.
T-15 másodperc: CDR: (Intercom) Tizenöt.
T-6 másodperc: CDR: (Intercom) Most indulnak be, srácok.
Megjegyzés: Beindulnak az űrrepülőgép főhajtóművei.
T-5 másodperc: MS 2: (Intercom) Ez az!
T-3 másodperc: CDR: (Intercom) Mindhárom százon.
Megjegyzés: Mindhárom főhajtómű elérte a 100%-os teljesítményt.
Elemelkedés [szerkesztés]
A Challenger elhagyja a tornyot.
T+0 másodperc: MS 2: (Intercom) Ez az!
Megjegyzés: Beindulnak a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták is.
T+1 másodperc: PLT: (Intercom) Indulunk!
Megjegyzés: A jármű elemelkedik az indítóállásról.
T+5 másodperc: DPS: Elemelkedés megerősítve.
T+6 másodperc: FD: Elemelkedés...
T+7 másodperc: CDR: Houston, Challenger fordulási program.
Megjegyzés: Miután az űrrepülőgép elhagyja az indítóállványt, az a hátára fordul és úgy folytatja tovább a repülést.
T+11 másodperc: PLT: (Intercom) Gyerünk kisanyám!
T+14 másodperc: MS 1: (Intercom) LVLH.
Megjegyzés: Az LVLH a "Local vertical/local horizontal" kifejezés rövidítése. Az LVLH az űrrepülőgép földhöz viszonyított állását határozza meg.[1]
T+15 másodperc: MS 2: (Intercom) (Káromkodás) jó!
T+16 másodperc: CDR: (Intercom) Ez az!
T+19 másodperc: PLT: (Intercom) Úgy néz ki, szeles időnk van ma.
T+20 másodperc: CDR: (Intercom) Igen.
Max Q pont [szerkesztés]
T+20 másodperc: Booster: Teljesítmény 94-re.
T+21 másodperc: FD: Kilencvennégy...
Megjegyzés: Mielőtt az űrrepülőgép elérné a hangsebességet, elkezdik visszavenni a hajtóművek teljesítményét 65%-ra. Erre azért van szükség, mert ilyenkor éri a szerkezetet a legnagyobb aerodinamikai terhelés (ezt hívják Max Q pontnak). Miután ezen a ponton túljut az jármű, a teljesítményt újra 100%-ra növelik. A 94 most azt jelenti, hogy a hajtóművek teljesítménye 94%-ra csökken.
T+22 másodperc: CDR: (Intercom) Alig látok ki az ablakomon.
T+28 másodperc: PLT: (Intercom) Tízezer láb és 0,5 Mach.
Megjegyzés: 3000 méteres magasságban a hangsebesség fele a sebesség.
T+35 másodperc: CDR: (Intercom) 0,9.
T+40 másodperc: PLT: (Intercom) Mach 1.
T+41 másodperc: CDR: (Intercom) Átlépjük a 19 000-et.
Megjegyzés: A magasság 19 000 láb (5800 méter).
T+43 másodperc: CDR: (Intercom) Rendben, a teljesítmény csökken.
Megjegyzés: A hajtóművek teljesítménye folyamatosan tovább csökken.
T+48 másodperc: Booster: Mindhárom 65-ön.
Megjegyzés: A hajtóművek teljesítménye elérte a 65%-ot.
T+49 másodperc: FD: Hatvanöt, FIDO.
T+50 másodperc: FIDO: T-del megerősíti a teljesítményt.
T+51 másodperc: FD: Köszönöm.
Megjegyzés: Az FD nyugtázza a 65%-ot, majd a FIDO-hoz fordul, hogy erősítse meg a kapott adatot, amit az meg is tesz.
A végkifejlet
A televízióképen csak az látható, hogy a Challenger helyén egy tűzgolyó jelenik meg.
T+57 másodperc: CDR: (Intercom) Gyorsítás.
Megjegyzés: Miután a jármű elhagyta a Max Q pontot, a hajtóművek teljesítményét újra növelni kezdik.
T+58 másodperc: PLT: (Intercom) Gyorsítás.
T+59 másodperc: CDR: (Intercom) Vettem.
T+60 másodperc: PLT: (Intercom) Az anyját hogy megy! Woooohoooo!
T+62 másodperc: PLT: (Intercom) 35 000 és 1,5.
Megjegyzés: Magasság 35 000 láb (10 700 méter), sebesség 1,5 Mach.
T+65 másodperc: CDR: (Intercom) Nálam 486.
T+67 másodperc: PLT: (Intercom) Igen, nálam is annyit mutat.
Megjegyzés: A sebességjelző-műszer 486 m/s-ot mutat.
T+68 másodperc: CAPCOM: Challenger, maximális teljesítmény.
T+70 másodperc: CDR: Vettem, maximális teljesítmény.
Megjegyzés: A főhajtóművek újra elérik a 100%-os teljesítményt.
T+73 másodperc: PLT: (Intercom) Uh, őőő...
Megjegyzés: Ez volt az utolsó mondat amit a fedélzeti hangrögzítő rögzített. Valószínűleg a másodpilóta érzékelte a nyomáscsökkenést a külső üzemanyagtartályban és erre próbált reagálni. Egy tized másodperc múlva a űrrepülőgép darabokra hullott, és megszakadt az összeköttetés.
Az irányítóközpontban
Jay Greene és Alan Briscoe repülésirányítók a monitorokat figyelik a baleset bekövetkezte után.
T+89 másodperc: FD: FIDO, pálya.
T+90 másodperc: FIDO: Mondjad.
T+91 másodperc: FD: Pálya, FIDO.
T+92 másodperc: FIDO: FD, FIDO, a szűrők több különálló forrást jeleznek. Működünk.
Megjegyzés: A FIDO jelenti az FD-nek, hogy a radaron több objektum képét látja.
T+94 másodperc: GC: FD, GC, nincs kapcsolat, elvesztettük az adatkapcsolatot.
Megjegyzés: A GC jelenti az FD-nek, hogy nem érkezik adat az űrrepülőgépről.
T+96 másodperc: FD: OK, mindenki figyeljen az adataira.
T+98 másodperc: FIDO: FD, FIDO, amíg vissza nem térnek az adatok, addig csak ő dönthet a megszakításról.
Megjegyzés: A FIDO itt az űrrpülőgép parancsnokára hivatkozik.
T+101 másodperc: FD: Procedúra, valami javaslat?
T+102 másodperc: Procedúra: Negatív, FD, nincs adat.
Megjegyzés: T+110 másodperckor az RSO távirányítással megsemmisíti az irányíthatatlanul repülő gyorsítórakétákat. Az RSO Floridában, a helyszínen figyeli a felszállást, míg a repülésirányítás a texasi Houstonban található.
T+121 másodperc: GC: FD, GC, nincs adatkapcsolat.
T+122 másodperc: FD: Vettem.
T+128 másodperc: PAO: Nincs adatkapcsolat.
T+145 másodperc: FIDO: FD, FIDO.
T+146 másodperc: FD: Mondjad.
T+147 másodperc: FIDO: Az RSO jelenti, hogy a jármű felrobbant.
T+158 másodperc: FD: Vettem. FIDO, van valamilyen jelentés a mentőegységektől?
T+160 másodperc: FIDO: Egy pillanat.
T+165 másodperc: FD: GC, minden egység, rendkívüli esemény eljárás érvényben.
(Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Challenger-katasztr%C3%B3fa)
|
|
|
0 komment
, kategória: Katasztrófák és történetei |
|
Címkék: rádiókapcsolatot, repülésirányítás, mentőegységektől, nyomáscsökkenést, repülésirányítók, adatkapcsolatot, gyorsítórakéták, repülésirányító, irányítóközpont, távirányítással, hangsebességet, televízióképen, teljesítményét, indítóállványt, beszélgetéseit, megszakításról, adatfeldolgozó, kapcsolattartó, űrrepülőgépről, gyorsítórakéta, indítóállásról, kommunikációs, teljesítménye, legénységének, kutatóűrhajós, ellenőrzésére, teljesítményt, aerodinamikai, adatkapcsolat, összeköttetés, sebességjelző, következőkben, kilencvennégy, indítótornyot, parancsnokára, rendszereket, végzetes felszállás, felszállás során, egyes események, párbeszédek megértését, földi személyzet, legénységgel tartja, földi irányítás, űrrepülőgép közötti, űrrepülőgép legénységének, gyorsítórakéták működését, űrrepülőgép repülési, gyorsítórakéták leválása, biztonsági területen, piros gombot, megfelelő kommunikációs, űrrepülőgép elhagyja, Michael, Mission Specialist, Ellison Onizuka, Judith Resnik, Flight Director, Capsule Communicator, Data Processing Systems Engineer, Adatfeldolgozó Rendszerek Felügyelője, Intercommunication System, Belső Kommunikációs Rendszer, Booster Systems Engineer, Gyorsítórakéta-rendszerek Mérnöke, Flight Dynamics Officer, Ground Controller, Földi Irányító, Range Safety Officer, Biztonsági Tiszt, Kennedy Űrközpont, Repülésirányítási Központnak, Mission Control Center, Alan Briscoe,
|
|
|
|
végzetes felszállás, felszállás során, egyes események, párbeszédek megértését, földi személyzet, legénységgel tartja, földi irányítás, űrrepülőgép közötti, űrrepülőgép legénységének, gyorsítórakéták működését, űrrepülőgép repülési, gyorsítórakéták leválása, biztonsági területen, piros gombot, megfelelő kommunikációs, űrrepülőgép elhagyja, houstoni Repülésirányítási, űrrepülőgép főhajtóművei, 100%-os teljesítményt, szilárd hajtóanyagú, jármű elemelkedik, űrrepülőgép földhöz, űrrepülőgép elérné, hajtóművek teljesítményét, legnagyobb aerodinamikai, ponton túljut, teljesítményt újra, hajtóművek teljesítménye, hangsebesség fele, teljesítmény csökken, kapott adatot, televízióképen csak, tűzgolyó jelenik, jármű elhagyta, anyját hogy, főhajtóművek újra, utolsó mondat, fedélzeti hangrögzítő, másodpilóta érzékelte, tized másodperc, űrrepülőgép darabokra, monitorokat figyelik, baleset bekövetkezte, szűrők több, radaron több, űrrpülőgép parancsnokára, irányíthatatlanul repülő, helyszínen figyeli, texasi Houstonban, jármű felrobbant, rádiókapcsolatot, repülésirányítás, mentőegységektől, nyomáscsökkenést, repülésirányítók, adatkapcsolatot, gyorsítórakéták, repülésirányító, irányítóközpont, távirányítással, hangsebességet, televízióképen, teljesítményét, indítóállványt, beszélgetéseit, megszakításról, adatfeldolgozó, kapcsolattartó, űrrepülőgépről, gyorsítórakéta, indítóállásról, kommunikációs, teljesítménye, legénységének, kutatóűrhajós, ellenőrzésére, teljesítményt, aerodinamikai, adatkapcsolat, összeköttetés, sebességjelző, következőkben, kilencvennégy, indítótornyot, parancsnokára, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
50420 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1925
- e Hét: 12543
- e Hónap: 23557
- e Év: 129701
|
|
|